Kanelbullar


Sportlov denna veckan och då passar ju kanelbullar stort asså! Det bakade jag igår och de blev riktigt goda. Det blir det ju alltid med bullar förstås.

Kardemumman är från Indien som min kusin Karin varit och plockat till mig. Vilken tur, för vilken smak det blir av denna kardemumman.


Denna gången gjorde jag knutar av bullarna, de blev riktigt saftiga. Jag köper alltid kanel på hälsokosten för den man köper i affären är ju falsk kanel. Nu var det inte mycket kvar så imorgon får jag titta in i Hälsokosten igen. Jag drygade ut smaken med mandelmassa i fyllningen. Det ena skämmer ju inte det andra som vi säger. 





 Skönt att min jetlag börjar lägga sig. Ikväll är det en vecka sen jag kom hem från Los Angeles så nu börjar det ordna opp sig.


























Deg:
50 gr jäst
3 dl ljummet vatten
1 msk kardemumma
1,5 dl socker
1 ekologiskt ägg
150 gr smält smör
10 dl ekologiskt vetemjöl

Jäs i 45 minuter

Till kanelbullarna:
200 gr smör
1 msk kanel
1 dl råsocker
100 gr riven mandelmassa

Blanda ihop till en massa och bred fyllningen över den utkavlade degen. 
Rulla ihop och skär bullar som läggs i bakformar eller som jag gjorde med knutar. 
Jäs 30 minuter. 
Grädda 180 grader i 12 minuter.









Kommentarer