Vit chokladmussetårta - Konfirmation


Jag fattar att korten inte är så bra, snart ska jag ladda min kamera så kan jag ta kort på riktigt. Men tårtan var god som vi hade på konfirmationen. Käckt när man kan förbereda och ha i frysen. 





















Botten 
300 gr mandelmassa
3 ekologiska ägg

Musse
300 gr fin vit choklad
6 dl ekologisk grädde
4 äggulor


Silverkulor


Riv mandelmassan och blanda ner äggen.

Bred ut smeten i en rund form med löstagbar botten, ca 25 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen i 175° ca 20 min. Låt kallna.
Smält chokladen över vattenbad (i en kastrull som står i en större kastrull med vatten). Vispa grädden och vänd ner chokladsmeten och äggulorna.
Häll fyllningen i formen och låt stå i frysen ca 3 timmar.
 
Pensla rosen med äggvita och doppa den sedan i strösocker. Låt torka.

  1.  
    Tina tårtan ca 20 minuter före servering (kan variera beroende på frys).


Kommentarer