Rårörd Rabarbersaft


Makalöst god rabarbersaft är detta när den är rårörd och enkel. Nu är första satsen gjord, men har gjort en sats till ikväll (fotboll på TVn och jag är helt ointresserad). Det är så varmt ute och då går det inte att göra större sats på en gång hos mig då jag inte har tillräckligt stor kyl. Annars är det ju enkelt att dubbla satsen flera gånger om och ställa på trappan för kylning. Men det funkar inte i detta taget när det är 25 grader ute.
Så några satser till kommer det stå i mitt kylskåp innan midsommar.



3 kg skivade rabarber
4 ekologiska citroner
50 gr vinsyra

Lägg allt i en stor bunke eller spann med lock. Fyll på med vatten så det täcker rabarberna. Låt stå svalt i 2-3 dagar.
Sila av rabarbern.

Rör i socker efter smak, det går åt en del. Mer än 2 kg gick åt denna gången.
 Rör tills allt socker är smält, jag använde mig av Kitchen Aid så gjorde den jobbet. 
Fyll på flaskor som förvaras kallt. Jag fryser en del av saften och tar upp efter hand. 
Det är fiffigt!








Kommentarer