Semmelkladdkaka


Semlor är ju väldigt gott! Det är ju bara så! Förra året bakade jag en semletårta som är den som folk mest tittar på på bloggen. Över 14 000 som tittat på detta recept nu och siffran stiger varje dag. Helt otroligt! Nu är ju nästan alla av dessa amerikaner som ser på min svenska blogg.
Jaja, idag så bakade Wilma och jag denna semlekladdkakan. Nu försöker jag helt kapa socker men någonting ibland så smäller jag till och vill ha något smarrigt. Idag var en sån dag!
Kardemumman som jag hade i är från Indien, som min kusin köpt där åt mig. Det är kardemumma i gröna kapslar som man först måste skala för att sen pilla ut fröna som till sist mortlas. Men vilken smak det är på denna kardemumman. Helt fantastiskt!
Jag lägger ibland några från i kaffemaskinen och låter de malas med kaffet och man får grymt god smak på kaffet!













150 gr ekologiskt smör
100 gr riven mandelmassa
2 1/2 dl socker
3 ekologiska ägg
2 tsk kardemumma
2 1/2 dl ekologiskt mjöl
2 tsk vaniljsocker

Ett barn som cyklar till affären för att köpa 1 ekologisk grädde.
Mandelspån som jag rostade i en stekpanna.

Smält smöret och rör ihop resten av ingredienserna. Man ska inte överblanda här. Smörj en form 23 cm med löstagbar kant. Häll i smeten och grädda 175 grader i 23 minuter. 

Låt den kakan kallna och stelna. Jag var lite snabb med att ta den, men det blir så när mörkret faller och kort gör sig inte lika bra i mörker.
Så med fördela kan man baka denna kaka dagen innan man ska äta den.

Fördela 2 dl vispad ekologisk grädde över kakan och syö rostade mandelflarn över grädden. Jag blandade grädde och mjölk i min gräddsifon, det bli gott!








Kommentarer