Hallon och Vitchokladcheesecake

Min födelsedag var förra söndagen, men det blev inte mycket firande alls. Men M kom hem från fisket efter typ 12 dagar ute, så idag hade vi denna Cheesecake som är min favorit och firade lite att man blivit ett år äldre. I mitt fall så firar man att man får fylla år ;)

Jag är bättre efter operationen om det är någon som undrar. Så tänkte att nu ska jag börja baka igen, vilket jag ser fram emot. Det har varit lite tyst på bloggen sen operationen den 19 mars. Men nu får det bli andra bullar tänkte jag.

Undra vart våren tagit vägen 7 plus och 1 maj imorgon. Aldrig har man väl haft vinterjackan så länge. Verkligen hög tid att hänga undan den. Så får det bli!

Seså börja baka cheesecakes nu ;)


300 gram digestive
150 gr smör

600 gr philadelpiaost
2 1/2 dl kesella
2 tsk vaniljsocker
1 dl grädde
1 dl maizena
3 ägg
200 gr vit fin choklad
1.5 dl hallon

Blanda degistiven i en blender så det blir smulor. Smält smöret och blanda i.
Tryck ut i form med löstagbar kant.
Baka botten i 175 grader varmluft 10 minuter.

Vispa philadelpiaost och kesellan i 10 minuter tills den är klumpfri.
Blanda i vaniljsocker, grädde och maizena.
Sen ett ägg i taget.
Smält chokladen och blanda i.
Häll över botten och strö över hallonen och tryck ner några i smeten.
Grädda 30 minuter och låt stå kvar 30 minuter i ugnen.
Kyl den över natten så den får stå till sig.

Receptet är snott av Leila :)

















Kommentarer