Hjortskav på Muurikka

Reklam för Bagaren & Kocken


Ernst hade en rätt på viltskav på sin Muurikka som jag såg på YouTube, så för några veckor sen så gjorde jag det på våran Muurikka.

Jag gillar ju gjutjärn och är så nöjd med denna Muurikkan sommar kan ha på öppen eld eller på gas. Jag har även haft den på hällen i köket. 


500 gr viltskav
1 gula lökar
olivolja, till stekning
salt
svartpeppar
1 tsk malen kanel

broccoli

kantareller

1 bunt rödbetor, förkokta
getost
timjan


Woka hjort eller viltskavet till det får färg. Blanda i löken och krydda med salt, peppar och kanel. Skjut åt ena sidan. Woka broccolin till den blir mjuk. Blanda med köttet. Lägg åt sidan.

Woka kantarellerna tills de får en bra stekyta. Lägg på andra sidan. 
Lägg de förkokta rödbetorna i mitten och strö över getost och timjan. Gärna valnötter med, det glömde jag. Servera med en god sås. Jag blandade cream fraiche med lingon. 

Det blev en riktigt god måltid.









 

Kommentarer