Äpplemos


Innehåller reklam från Bagaren och Kocken
 

Äpplena plockade vi på Hönö. Min kusin vet att jag gillar äpplen och han har flera träd i sin trädgård, som han frikostigt delar med sig av skörden av. Så ett gyllene mos till frukostgröten.

Denna gången drog jag ut Kitchen Aiden på utsidan och gjorde moset där. Vi har en gasolbrännare med en megakastrull som vi brukar koka kräftor i. Maken hade gjort rent kastrullen med ett uppkok med ättika i så inga smaker/lukter av skaldjur skulle finnas kvar. Sen stod jag där och klyftade äpplen och gjorde ett uppkok. 
Grannfrun kom över med en bunke och fick äpplemos eller äppelmos (samma sak men beroende på hur man säger det).

Jag har världens bästa äpplemos-passerare som många faktiskt lånat av mig till sin Kitchen Aid och sen köpt egna för det gjort det så enkelt. 
Så himla bra grej: Passertillsats till Kitchen Aid

Man kokar upp klyftande äpplen med skal och kärnhus, men jag brukar skära bort maskhål och bruna skador på äpplena. 

Koka tills de är mjuka, när väl uppkoket är gjort så går det fort, 5-10 minuter kanske. Ta upp äpplena med en hålslev så mycket av vattnet rinner av för ett fastare mos. När bunken är full häll i sockret i det varma moset så smälter sockret i moset och mer behöver inte göras. Häll på varma rena burkar.

Sockermängden, jag gör så här att jag tar lite socker. Mitt mos håller då i ca 1 vecka i kylskåp. Men sen fryser jag resten mos i Zipplockpåsar, 1 liters. När man sen behöver mos så tar jag upp en och låter den tina och klipper i ena änden av påsen och häller upp i snygg burk. Snyggt är viktigt ;)












Receptet här är ju äpplen, klyftas och kokas i vatten, sockra efter smak. Jag tog råsocker denna gång.



Kommentarer