Äpple och Valnöts Levain






Konstigt att det kunde bli så olika färg på bröden. Jag gräddade först det ena och sen det andra, verkligen ett åt det ljusa hållet och ett som blev mörkt. Men inuti såg de likadana ut. Som vi människor ;)
Surdeg var ju en stund sen jag bakade. Tycker ofta att det smakar just surt och den smaken faller mig inte i smaken ;) Men detta var annorlunda, kanske beror det på att sötman av äpplena balanserade upp det sura. Gott var det, detta bröd kommer jag baka fler gånger. 

Sen lät jag det jäsa i tre timmar första jäsningen. Så länge behövs inte, men det kom nåt emellan, så det fick bli så.

Om man vill göra egen surdeg så är det säkert att föredra. 1 dl är nog lagom mängd då.





  • 30 g färsk jäst
  • 6 dl ljummet vatten
  • 1 1/2 msk salt
  • 2 msk honung
  • 1 msk valnötsolja
  • 1 burk råg surdeg 
  • 4 dl ekologiskt rågmjöl
  • 2 dl grovt rågmjöl
  • 6-7 dl ekologiskt dinkelmjöl 
  • 150 g valnötter
  • 2 stora äpplen
Blanda jäst och vatten, häll i salt, honung, valnötsolja och burken surdeg. Blanda i alla mjölerna och knåda i 20 minuter. Hacka valnötterna och skär äpplena i små bitar och blanda i det allra sista. Jag förvarar alltid nötterna i frysen, så de inte härsknar. Mina var jättekalla, så jag rostade dem så de blev varma snabbt. Annars så kyls ju degen ner och det är ju inte så käckt för själva jäsningen.
Jäs i 1 1/2 timme, fast här blev det 3 för min del. Forma till två limpor och lägg på bakplåtspapper. Jäs 1 1/2 timme.
Sätt ugnen på 250 grader och grädda i tio minuter. Sänk värmen till 220 och grädda 35 minuter till. Jag la även in en rostfri form med några deciliter vatten i botten av ugnen, för att det skulle få den fina skorpan.

Gott bröd!





Kommentarer