Påskig nöttårta!




På Annandag Påsk fyllde jag år. 25 eller vad det var ;) Jag tänkte att denna gången så skulle jag bjuda på kaffe och tårta. Det kom en hel del folk. Typ 60. Jättekul och jag hade bakat tårta i överkant. Hellre för mycket än för lite var mitt motto. Det blev ju en fantastisk dag, eftersom vi kunde sitta ute. Vädret var på min sida, till och med vinden var rätt. Grymt!
Så roligt att det kom så många vänner. Helt fantastiskt! Listan kunde ju natuligtvis gjorts ännu längre men det hade bara inte funkat. 


Dessa tårtor är likadana bara hallon på den ena och påskägg på den andra... Nöttårta med chokladkräm emellan.



Nötbotten:
6  ägg
2 1/2 dl socker
200 gr malda nötter
2 msk vetemjöl
2 rågade tsk bakpulver

Häll i bakplåtsklädd långpanna. Grädda 15 minuter i 225 grader.

Smörkräm:
80 gr smör
2 1/2 dl florsocker
2 äggulor
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao

Skär botten i två delar, lägg kräm på den ena delen och lägg den andra ovanpå. Vispa 4 dl grädde och spritsa över tårtan.


Kommentarer