Karuselltårta



Egentligen ska det vara marsinpanlock på denna men vi gillar inte varann så jag hoppade över det och tog grädde över istället.
Receptet hittade jag när jag googlade på karuselltårta, tog det rakt av från Hemmets Journals hemsida. Stod högst upp när man googlade ;)

Jättefod tårta som påminner om Nougattårtan jag gjort flera gånger som är från Hela Sverige Bakar. Denna är dock inte glutenfri.

Jag hade ju denna på mitt kalas på Annandagen. Sena hade jag flera andra tårtor som marängen med äggkräm, men den har jag lagt ut så många gånger så ni är väl trötta på den ;)








Botten:
3 ägg
1 1/2 dl strösocker
1 dl potatismjöl
1/2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
4 dl vispgrädde

Fyllning:
3/4 dl strösocker
3/4 dl vispgrädde
150 g nougat
2 msk kakao
1 msk smör

Vispa upp ägg och socker. Blanda mjölen och bakpulvret, och sikta ner. Rör om och bred ut i en långpanna med bakplåtspapper. Grädda i 7 minuter, 200 C. Vänd upp på sockrat bakplåtspapper och låt svalna under plåten. 

Koka upp socker och grädde i kastrull. Ta från värmen och rör i nougaten. Vispa i kakao och smör och låt svalna. Bred fyllningen över bottnen och vispa grädden och bred hälften av grädden över krämen.

Skär avlånga remsor av botten och rulla ihop till en meda rulltårta. Lägg på fat och bred grädde på toppen. Sen spritsa grädde runtom.  Jag tog rosa socker över grädden på toppen.



Kommentarer