Torta della nonna

Reklam för Bagaren & Kocken



Eftersom det är så lite mjöl i kakan, så tror jag att om man vill göra den glutenfri, så är det väldigt enkelt att byta ut mjölet mot glutenfritt mjöl. Det gjorde jag eftersom mellandottern hade en glutenfri kompis hemma några dagar. Men det visade sig att hon även var allergisk mot nötter. Även om inte pinjenöten är en nöt så verkade det som det även gällde det. Vi tar inga risker, vi får äta den själva. Harmligt!

Själva kakan är så fin och saftig. Känns lite som att det är Italiens svar på ostkaka. Svenskarna (bohuslänningarna iaf) har äggost, amerikanerna har cheesecake… vad har finnarna undrade gubben då? Ja, vad har dom?

Köpte denna formen från KitchenAid förra sommaren med löstagbar kant. Då behövde jag uppdatera mina formar som verkligen var slitna, de hade väl åkt land och rike runt med bakverk i sig. 

Denna grymma form har jag köpt HÄR! Jag har flera av dessa och de ser helt nya ut fortfarande efter blivit använda i ett år. Det är ett bra betyg tycker jag.

Nu får det bli en promenad i jalle fall!







150 gram mjukt smör
300 gr riven mandelmassa
6 eko ägg
250 gr ricottaost
Skal av 1 lime
1/2 dl vetemjöl (bytte ut till 1/4 dl maizena)

Pinjenötter

Vispa smör och mandelmassa krämigt, tillsätt äggen. 
Vispa i ricottan och citrusskalen. Rör i mjölet för hand.
Smörj en form och bröa den med mandelspån.
 Fyll formen med smeten och strö över pinjenötter. Grädda i 175 grader varmluft 25-30 minuter. Florsocker över kakan gör den fin som snus, vispgrädde till kakan gör den ännu godare.



 

Kommentarer