Formbröd


Bakade lite bröd häromdagen, detta formbröd som passar så grymt bra till kräftor, men även till at rosta. 
Denna gången provade jag att grädda i en svart form och i en aluminium form, vilket resulterade i två olika färger på bröden. Helt klart så kommer jag köpa nya formar i höst. Några bättre än de jag har. Får se vad jag hittar...




Jag hade inga vallmofrön hemma, så jag körde utan. Brödet är även bakat på äggostvassle, men det går lika bra med vatten.

50 gr jäst
5 dl vatten
1 dl olivolja
2 tsk honung
2 tsk sirap
1 1/2 msk flingsalt
2 dl durumvete
10-11 dl ekologiskt vetemjöl

Jäs 40 minuter





Smöra och bröa två avlånga formar med vallmofrön.  Forma två limpor och lägg i formarna. Jäs 30 minuter, pensla med vatten och snitta lite på längden. Lite flingsalt över. Grädda 200 gr i 25- 30 minuter.






Kommentarer