Studenttårta - daimtårta


Denna tårta kom aldrig fram på studenten. Jag hade nämligen 4-5 frusna tårtor på lager i frysen. Bakade 4 vanliga tårtor som precis gick åt. Men alltid skönt att ha lite extra att ta fram om det hade knipigt. Men denna åkte fram i söndags till kaffet istället. 
Jag gjorde den glutenfri så alla blir glada i familjen, vilket innebar maizena istället för vetemjöl. Funkar såklart att byta när det bara handlar om en matsked.

Receptet står i min kokbok sen 90-talet och jag har fått receptet av min ingifta moster Margareta som är bagardotter och grym på just fika.


















5 äggvitor
150 gr brun farin eller ekologiskt rörsocker (den ljusare varianten)
Vispa detta till en maräng

blanda försiktigt i 
150 gr mald mandel (mandelmjöl)
1 msk vetemjöl eller maizena
1 tsk bakpulver

Häll i smord eller bakplåtsbottenklädd form med löstagbar kant och grädda 30 minuter i 175g. 
Låt svalna.

Vispa
5 äggulor
50gr brun farin eller ekologiskt rörsocker (den ljusare varianten)

3 dl grädde vispas

Daimkulor står det i receptet. Det finns ju inte längre så jag krossade två dubbeldaim och blandade i. På men plasthatten på formen och in i frysen.

Ta fram 20-30 minuter innan servering. Jag bara hällde över hallon lite slarvigt. Tog torkade rosblad med.

Sen servera den med ett gott kaffe!







 

Kommentarer