Chokladmacarons med nougatfyllning

Innehåller reklam för Bagaren & Kocken



Det blev en ny smak på macaronsen med nougat denna gången. De blev goda. Jag har gjort med nutella innan och det kan du byta ut till om du tycker det är enklare. Ta 1,5 msk isf. 

När jag bakar använder jag min grymma maskin som jag köpt på Bagaren & Kocken och jag är så nöjd fast jag haft den i 13 år. En Kitchen Aid såklart! 
Just till att vispa äggvita är den helt galet grym, det går fort och man slipper hålla i elvispen. Så har du ingen sån så rekommenderar jag den absolut. Väl värd sina pengar!


Nougatmacaronsen då, blev de goda? Japp, det tyckte vi. Nästa vecka kommer macaronsjuryn hit för bedömning ;)










Jag gjorde dubbel sats av dessa, så det blev 90 stycken. Tur jag kunde räkna på kortet ovan ;)

85 gr siktat mandelmjöl
200 gr florsocker
15 gr kakao
110 gr ekologisk äggvita, rumstempererad
5 msk socker

100 gr mjukt smör
2 tsk vaniljsocker
1 ekologisk äggula
1,5 dl florsocker 
1/2 guldnougat


Vispa äggvitan lätt, inte för mycket, den ska hänga ihop och gå ett par varv till. I med en msk socker åt gången. Blanda i mandelmjöl, florsocker och kakao. Spritsa ut smeten på bakplåtspapper. Låt dem torka i minst en timme. Grädda 150 grader 15 minuter. Ha en tom plåt överst i ugnen så de inte tar färg.

Vispa smör och florsocker krämigt, blanda i vaniljsocker och äggula och guldnougaten som kanske kan gå någon sekund i mikron innan. Spritsa på hälften av kakorna och sätt ihop två och två… 

Kyl macaronsen så fyllningen stelnar och sen lägg dem i frysen med tätt lock. Tinar på någon minut sen när du ska ha dem. Men lägg dem i frysen inte i fryslåda som dras ut varannan minut av barnen, då är de mos av alla macarons. 




 

Kommentarer