Orange Chocolate Cheesecake



I helgen så fyllde ju Martin år. Han tycker alltid att choklad ska avsluta en middag. Så denna gjorde jag dagen innan. Den behöver st minst 5 timmar i kylskåp. Gärna över natten. Perfekt om man vill förbereda alltså.  Den är rätt så mäktig så en liten bit räcker. Med grädde till förstås. 

Det som blev över frös jag, låt den tina långsamt bara, så är den lika god vid ett senare tillfälle.








Här är det viktigt att ha fin choklad, om man skulle välja en billigare variant, så sjunker den till botten. Jag använder mig av Anthon Bergs 70 % och jag är inte överförtjust egentligen av mörk choklad, men i denna så lättas de mörka chokladsmakerna upp och rundas av från osten.

Botten

140 gr digstivekex 
2 msk socker
1 msk cacao
1 tsk kanel
60 gr smält smör

Klä en rund form med löstagbar kant med folie. Krossa digstivekexen i en blender. Blanda allt och tryck ut i formens botten. Grädda 180 grader i 10 minuter.

Fyllning

500 gr Philadelphiaost
125 ml cream fraîche
1 dl socker
Skalet av 1 apelsin
5 ekologiska ägg
250 gr mörk fin dyr choklad smält och rumstempererad

Vispa Philadelphiaosten i 10 minuter, så alla klumpar försvinner. Imelda cream fraîchen, sockret och det rivna apelsinskalet. Ett ägg i taget och till sist den smälta chokladen. Grädda i 50 minuter. Pudra cacao över kakan.







Kommentarer