Morotskaka - moröddekaka

Reklam för Bagaren och Kocken




Morotskaka är ju en favorit, denna är bakad med pekannötter och lime. Jag sprang ner till grannen med en bit till henne med. Hon blev glad och var tvungen att gå 10 000 steg till denna dag ;) 

Måste slå ett slag för min nya form som jag köpte för ett par veckor sen. Ibland måste man byta ut sina formar med löstagbar kant, de blir inte sig lika efter ett tag. Så jag klickade hem från Bagaren och Kocken från Kitchen Aid som jag använde - grymt bra! Läckte inte, men jag lägger alltid ett bakplåtspapper i botten på formen så slipper man mycket kladd. 


Igår, fredag 8 juli, lyssnade vi på kvällsmötet på Hönökonferensen där predikan handlade om människor som lämnade kyrkan för att de inte får ta plats. Intressant predikan där mycket stämmer. Men även om vissa delar kändes som att - kan detta verkligen vara så här. När det handlar om folk som engagerat sig i 20 år och ändå kände att de aldrig kommit med. Men utgår från att den kvinnliga predikanten ( Ida-Maria Brengesjö) talar ur erfarenhet så det är antagligen så.

Dock efter predikan så tog jag tag och hakade på ett gäng fastän jag inte fick direkta frågan att haka på, tänkte det gör nog inget - jag brukar ju göra så. Men de ville helst springa ifrån mig, troligtvis hade de Jesus i ryggen när de sprang ;) Men jag är snabb och hann i kapp. Sen hamnade vi i kö till fikat och japp där kom känslan av att jag inte var välkommen med, ryggen vändes lite, inkluderade inte mig utan pratade med varann mm, säkerligen fortfarande med Jesus i ryggen ;) 
Vilken jag har varit med om förr så det är lika bra att ge upp. Så jag gick. 
Ute stod några kompisar som grillade korv hela kvällen. Hjälpte till att fylla på saker som fattades och fick köra till ICA på två hjul några minuter innan de stängde för att handla korv och korvbröd. Killarna var så glada för min insats, vi hade sköj med. Träffade även fler som sa YES du är här, vad kul!

Tror att i kyrkans värld räcker jag inte till, man måste jobba för att få vara med. Då är man någon. Det får vara så. Egentligen har jag inga som helst problem att jobba och tid har jag. 
Utanför kyrkan är det enklare att var med. Där är det ok att vara den man är och då är jag ändå uppväxt i kyrkan och kan koderna rätt så bra tycker jag allt. Jag är även fortfarande med och medlem och har jobbat denna veckan i konferensen, fast mycket mindre än tidigare. Såklart att det finns besvikelser hos människor som får jobba ännu mer för att jag inte är där. Där har jag troligtvis inte Jesus i ryggen. Men vill inte heller reta upp folk med min blotta existens och där har jag Jesus i ryggen. Moment 22.  

Jag hittar troligtvis snart min rätta plats. Letar inte - den får komma till mig. Sen ska man komma ihåg att allt man gör syns inte. För några år sen hade jag jobbat fyra timmar innan de flesta andra kom och tagit emot maten bla, satte mig ner för att samla ihop ett facebookinlägg som skulle ut internt. Då kommer en person som inte varit där innan under dagen och säger sitter du bara här och låter X jobba. Så galet ovist.  

Imorse när jag kom ner och maken fixat frukost så smålog jag. Han frågade varför och jag svarade. Igår de människorna, de hörde nog inte på predikan alls. Så skrattade vi båda. 

Vill du lyssna på predikan så googla, jag vill inte länka då innehållet även innehåller en reklamlänk.

Måste även säga att jag kommit fram till att jag är inte udda… i alla fall inte utsidan kyrkan. Gårdagens upplevelse är säkert ursprunget av trötthet och att jag är till stor besvikelse, förtjänade det säkert. Det är helt ok, jag har inte tagit skada, detta är bara en reflektion. Nu går verkliga livet vidare. Ikväll ger jag det en ny chans och kanske får helt andra reflektioner. 






2,5 dl rapsolja
3,5 dl socker
4 dl fint rivna morötter
3 ägg
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1/2 tsk muskot
Pyttelite salt
1 tsk kanel
4 dl vetemjöl
1 1/2 dl pekannötter grovhackade 

Vispa olja och socker tills det blir vitt, i med morötter och ägg, kryddor och bakpulvren. Vänd ner mjölet och pecannötterna. 
Häll i en form 25x25 cm som är bakplåtsklädd. Grädda i 175 gr i 45 minuter.


Philadelphiaostglasyr:

200 gr smält avsvalnat smör
200 gr Philadelphiaost
3 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
Skal och saft av en ekologisk lime




 

Kommentarer