Kärleksmums




Dessa härliga kakor bakade Saga och jag i lördags. Väldigt goda. Vi delade på en, mannen och jag på söndagseftermiddagen. 
Helgen den kom och den gick. De säger ju bara swish nu så är det över. Helgerna alltså. 



Denna grymma form har jag i två storlekar. Just denna köpte jag på William & Sonoma i Los Angeles 2012, den har storlek 20x20cm. Sen har jag en större med som jag köpte i samma butikskedja fast i Boston 2013, vilket har storleken 25x25 cm. De har jag använt hur massa som helst. Mycket bra köp.
















Kaka:

2 ekologiska ägg
3 dl socker
100 gr smält ekologiskt smör
1 1/2 dl ekologisk mjölk 5 %
3 dl ekologiskt vetemjöl
2 tsk bakpulver
2  1/2 msk kakao av god kvalitet
1 msk vaniljsocker

Fudge:
50 gr ekologiskt smör
1 dl ekologisk mjölk
1 1/2 tsk ekologiskt mjöl
2 msk socker
1 msk kakao
kokos 

Vispa ägg och socker. 
Häll i mjölken i den redan smälta smöret.
Alla torra ingredienser och smörmjölken blandas med äggsockret. Häll i bakplåtsklädd form 20x20 cm eller i en smord och bröad rund form med löstagbar kant.
Grädda 30 minuter i 175 grader.
Låt kakan svalna.

Koka upp fudgen och låt den svalna och tjockna.
Bred den över kakan och strö över kokos.







Kommentarer