Dulce de Leche tårta med kladdkakebotten och crumble


På bloggen Fredagskakan hittade jag ett recept som såg gott ut. Nu gjorde jag inte den rakt av som den var gjort där, utan ändrade en del. Så lite inspo därifrån bara.







Igår hade jag gäster från Staterna och då bjöd jag på denna som efterrätt.



































INGREDIENSER
-kladdkaka-
200 gr mörk choklad
4 st ekologiska ägg
200 gr smör
4 dl strösocker
2 dl ekologiskt vetemjöl
180 grader, ca 22 minuter

-kolaglass-
1 burk karamelliserad mjölk (397 g)
3 dl grädde

-crumble-
25 g florsocker
50 g smör
75 g mandelmjöl
50 g hasselnötter
180 grader ca 12 minuter


GÖR SÅ HÄR:
kladdkaka

Finhacka chokladen. Rör ihop ägg och socker, men vispa inte. Smält sedan smöret. Ta av kastrullen från värmen och rör i chokladen så den smälter helt. Vänd ner chokladsmöret i äggsmeten och mjöl i smeten och blanda ihop.
Kläm fast ett bakplåtspapper i botten på en form med löstagbarbotten (ca 24 cm i diamter) och smörj och mjöla sidorna på den. Häll smeten formen och grädda mitt i ugnen 22 min min. Kakan ska fortfarande vara kladdig i mitten.

kolaglass

Vispa grädden och blanda ner kolan till en fluffig och god kräm.


crumble
Grovhacka hasselnötterna. Blanda ihop alla ingredienser, tillsätt hasselnötterna och smula ut degen på bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i ca 12 minuter. Rör runt det efter att det kommit ut ur ugnen då och då medan det svalnar.

montering

Häll kolakrämen ovanpå kladdkakan och fördela lite av crumblet på kakan sen ställ in i frysen ett par timmar att stelna. När den fryst helt hälls resterande crumble över kakan och in i frysen igen.






Kommentarer