Frukostgröt med äpple och pecan


Fick äpplen av någon med mycket äpplen. Denna gröten brukar jag göra mycket på hösten. Mycket smak av äpplen, kanel och pecan. Här har jag gjort den på ekologiska fiberhavregryn från Saltå. Extra nyttig. Man kan självklart göra den på vilka havregryn man vill, men ekologiska är ju att föredra.

Just havregrynsgröt  blir jag snabbt hungrig igen när jag ätit, man måste nästan ha ägg till. Men nötterna och linfröna gör att man håller sig mätt länge. Det är ju liksom det man vill med en frukost tänker jag. 

Man kan riva äpplet eller skära det i mindre bitar, det beror på hur man vill ha sin gröt.




1 dl ekologiska havregryn (fiber)
2 dl vatten
1 msk krossade linfrön
1 litet äpple 
1 tsk kanel
1/2 dl pecannötter

Koka havregrynen och lägg i linfrö och äpple. 
Koka ihop någon minut.
Lägg i kanelen och häll upp i skål.
Toppa gröten med pecanen.

Frukosten är färdig!




Kommentarer