Vit chokladmoussetårta

Reklam för Bagaren och Kocken



Tänk att 1989 så träffade jag tre tjejer i Los Angeles och vi har sen dess träffats och haft tjejträffar. Det är verkligen roligt att ses. Igår var de här på lite middag och detta var desserten. 

En len chokladmousse på mandelbotten som man fryser in. Den behöver tina en stund innan servering så den är halvfrusen, då är den godast. De verkade gilla kakan. 
Denna gör jag alltid när vi ska ha stora kalas, som konfirmation eller student. Så har man ett par såna här i frysen och så behöver man inte vara orolig att tårtorna tar slut, för gör man det så finns dessa som extra i frysen att ta fram.

Formen jag använder är från Kitchen Aid och är 24 cm i diameter. Det är en bra storlek. HÄR hittar du den! Jag lägger alltid ett bakplåtspapper i botten på alla löstagbara formar nowdays. Så för man enkelt över på ett fat sen, antingen med pappret (i detta fallet) men vissa kakor kan man ta bort det innan det hamnar på fatet. På så sätt sparar man lite på formen att den inte skärs i. 





Botten 
300 gr mandelmassa
3 ekologiska ägg

Mousse
300 gr belgisk vit choklad
6 dl ekologisk grädde
4 äggulor

Riv mandelmassan och blanda ner äggen. Bred ut smeten i en rund form med löstagbar botten, ca 25 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen i 175° ca 20 min. Låt kallna.


Smält chokladen över vattenbad (i en kastrull som står i en större kastrull med vatten). Vispa grädden och vänd ner chokladsmeten och äggulorna. Häll fyllningen i formen och låt stå i frysen ca 3 timmar eller flera dagar.  


Tina tårtan ca 20 minuter före servering. 

Man kan ha säsongens bär på tårtan om man vill, som björnbär tex. Så gott!



 

Kommentarer