Äpplemos


Pallade äpplen häromdagen hos kusinen och gjort skapligt mycket äpplemos. Så gott på havregrynsgröten. 




Jag har världens bästa äpplemos-passerare som många faktiskt lånat av mig till sin Kitchen Aid och sen köpt egna för det gjort det så enkelt.

Man kokar upp klyftande äpplen med skal och kärnhus, men jag brukar skära bort maskhål och bruna skador på äpplena. 

Koka tills de är mjuka, när väl uppkoket är gjort så går det fort, 5-10 minuter kanske. Ta upp äpplena med en hålslev så mycket av vattnet rinner av för ett fastare mos. När bunken är full häll i sockret i det varma moset så smälter sockret i moset och mer behöver inte göras. Häll på varma rena burkar.

Sockermängden, jag gör så här att jag tar lite socker. Mitt mos håller då i ca 1 vecka i kylskåp. Men sen fryser jag resten mos i Zipplockpåsar 1 liters. När man sen behöver mos så tar jag upp en och låter den tina och klipper i ena änden av påsen och häller upp i snygg burk. Snyggt är viktigt ;)





 

Kommentarer