One Pan Lasagna




Denna har jag gjort två ggr nu och är väldigt god lasagne. Receptet hittade jag på Donal Skehan och gjorde någon variant på den.
Man gör lasagnen på plattan och använder inte ugnen, jag gjorde en vanlig och en glutenfri lasagne.

Jag gillar färsk pasta men min ICA hade inga färska som inte var ICAs egna varor och det köper jag ju gärna inte. 











Bilden ovan är en glutenfri som jag gjorde i en kastrull vid sidan av.


1-2 msk olivolja500gr nötfärs1 morot riven1 hackad lök2 vitlöksklyftor
1-2 burkar krossade tomater75ml rödvin2 tsk oreganoLasagneplattor, gärna färska men det går bra med vanliga, jag tog spenat varianten
2 bollar mozzarella, skivadeSalt och pepparBasilika

Ostsås:2 x 250gr burkar ricotta50gr riven mozzarella50gr riven Parmesan
100ml mjölksvartpeppar


Gör köttfärssåsen och låt den koka ihop i 10 minuter. Jag gjorde den i gryta men det går bra i kastrull med. Bland ostsåsen för sig.
Ta undan två tredjedelar med köttfärs. Lägg i lasagneplattor på med ostsås, varva tills allt är färdigt och toppa med mozzarella och basilika. Lägg på ett lock och låt småputtra på svag värme i 20 minuter. Då ska pastan vara mjuk och osten smält.



Kommentarer