Falska Wienerbröd






I dag ska dottern ha hand om kyrkkaffet och då bakade jag denna goa winerkakan. Den har jag aldrig gjort tidigare men så enkel att göra. Jag smakade en liten bit och den var väldigt god nybakad. Får se om den går hem. Det är väl inte så petigt annars tänker jag. Själv har jag en lång och härlig paus från kyrkan eftersom jag fick ett väldigt märkligt samtal i höstas efter jag slutat min tjänst där. Dolda agendor är inte min melodi. Men allt har en början och ett slut. Snart är det slut på både det ena och andra. Det är bra!












Innan gräddning!









 Falska wienerbröd
Deg:
50 g jäst
2,5 dl ekologisk kall mjölk, 3 %
200 gr smör
8 dl ekologiskt vetemjöl
1 tsk socker

Fyllning:
200 gr smör
1 1/2 dl socker
0,5 dl vaniljsocker


Glasyr: 
1,5 dl florsocker 
1 msk vatten 
och rör ut till lagom konsistens.


Rör ut jästen i mjölk.
Skär smöret i kuber blanda med mjöl och socker i mjölken. Blanda länge så smöret blir helt utsmetad i degen.

Tryck ut degen i en långpanna med bakpapper, kakan ska vara lite mindre än bakpappret.
Rör ihop ingredienserna till fyllning, bred ut den över kakan. Jäs i en timma. Grädda kakan i 225 grader ca 15 minuter eller tills den är genombakad. Låt svalna.

Ringla över glasyren.








Kommentarer