Saffransknutar med vit choklad och pinjenötter





Där sparkade vi igång julbaket!

Min Kitchenaid köksmaskin är inne för att byta en grej. Men det verkar gå trögt med att få det gjort, så för första gången på sju år så fick jag baka mina bullar utan den. Har ju fler maskiner som står långt inne i skåp. Kitchen aid är ju så bra eftersom den står framme jämt. Hur som helst så saknar jag den.




 Idag blev det dessa vansinnigt goda saffransbullar. Jag gjorde dem med äggostvassle eftersom jag gjorde en äggost igår. Fluffigare bullar får man leta efter när man gör på vassle. Grymt! En favorit är dessa bullar eller lussebullar. Som öbo gillar man ju egentligen inte saffran, men när man väl vant sig så tycker man ju det är ganska gott faktiskt. Så nu kan jag till och med baka med det sen några år tillbaka. Jag gjorde dubbel sats, liksom lika bra!


Idag har jag julpyntat huset, skönt att ha det gjort! 














40 st

50 gr jäst
1 msk kardemumma
3 dl vatten eller mjölk (37 grader), jag tog äggostvassle
1 dl socker
150 gr mjukt  ekologiskt smör
1 ekologiskt ägg
1 pkt saffran
10 dl ekologiskt vetemjöl

50 gr ekologiskt smör
200 gr vit fin choklad

Ägg till pensling
Pinjenötter

Gör bulldegen och knåda väl, så glutentrådarna blir långa. Jäs i 45 minuter. Dela degen i 2 delar och kavla ut den ena till en rektangulär platt deg. Smöra med hälften av smöret och hacka chokladen och strö halva den över smöret. Rulla ihop och skär bullarna och lägg i formar.  Gör likadant med andra degen. Jäs 45 minuter. Pensla med ägg och strö över pinjenötter.

Grädda 180 grader varmluft 10-12 minuter.


Kommentarer